Sant eller falskt?


Djungeltrummorna nådde i eftermiddags ända hem till min familj för att ta död på ett rykte. Ett rykte som spridigt sig vidare som en löpeld på riktigt kort tid och till slut många trodde var sant. Tills de berörda konfronterades. Vet faktiskt inte vilka som tyker att det är jobbigast nu då. De som tror att ryktet är sant och därav konfronterar de berörda och får en smärre chock eller de berörda som helt ovetande blir konfronterade? Förstår bara inte vad allt kommer ifrån och den här gången gick det alldels för långt och klart över gränsen...

Det fick mig att fundera en hel del. Varför skapas det rykten och var kommer de ifrån? Idag kommunicerar vi på ett helt annat sätt än för tio år sedan. Nu ska man blogga, twittra och facebooka. Lämna ut sig på ett helt annat sätt än till exempel våra föräldrar gjorde. Detta gör att vi inte har samma behov att att prata med människorna runt omkring oss på samma sätt. Vi ringer inte längre och kollar hur läget är för det vet vi redan - det stod ju i bloggen. Eller ringer för att kolla hur helgen var - för det har vi ju redan sett i albumet på facebook.

På så sätt borde vi ju då få informationen mer "straight from the horse's mouth" än för 10 år sedan när vi ringde till varann. Men jag vet inte det jag för det känns som att vi i och med det bara blir mer och mer nyfikna. Hur många gånger har inte du som tillhör min generation suttit och pratat med dina vänner och sagt "Vet ni vad jag läste på facebook härom dagen?" Och så är snöbollen i rullning...

De moderna kommunikationsalternativen gör att vi lämnar ut oss mer för varje dag som kommer och på så sätt tror jag även att vi skapar ett behov. Ett slags kontrollbehov av att ständigt "hänga med" och "kolla upp" människorna i vår omgivning. Jag tror att det till och med kan bli skadligt och på så sätt även skapa ett beroende. Men i måttliga mängder så tror jag inte att det är någon fara. För mycket socker, alkohol och nikotin kan ju också leda till ett beroende.

Efter att ha funderat ikväll så har jag nog kommit fram till att när det gäller rykten så har de nog alltid funnits och kommer antagligen alltid att finnas kvar. Ligger kanske i människans natur på något omedvetet och konstigt sätt.

Jag förstår bara inte hur ett rykte som är så osannorlikt som det som djungeltrummorna levererade idag uppkommer...




Skulle vara intressant att veta vad Du som läser tycker om min teori så lämna gärna en kommentar.
Tack på förhand!


Postat av: Elin

Hej Virre!

Ville bara säga att du är riktigt duktig på att uttrycka dig i skrift. Gillar starkt det du har skrivit, så sant! Ha en trevlig tisdag vännen! Hoppas vi ses nästa torsdag hemma hos frida. Puss och kram

2010-03-23 @ 08:09:51
Postat av: Sara

Javisst är den verkligen det? :) Måste köpa den snart känner jag! Ja om ni har tur så kanske det blir en till er med, om jag inte riktigt vet vart jag ska göra av mina pengar. ;)



Ha en fin dag!

2010-03-23 @ 10:04:20
URL: http://sarakarlson.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kul att du gillar't! =) Hade inte hittat din än, men nu ska här läsas! Väldigt snygg design, måste sägas..!

2010-03-23 @ 16:57:11
URL: http://sannamalm.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej tjeje.

Så himla rätt du slår huvudet på spiken med dina rader, och rykten, ja de kommer nog alltid att finnas. De bottnar väl i nyfikenhet, glädje över andras saker o göranden, stor del av skadeglädje, viljan att få komma med något nytt och blir det då mött med ett jösses, ja då kan lyckan vara gjord.

Och vi kan ju inte alltid diskutera bara väder, så det blir nog en och annan "har du hört......." till.



kram

2010-03-23 @ 18:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0