Minnen


Sambon sover redan, han ska upp extra tidigt imorgon. Så jag sitter i månskenet från fönstret och funderar för mig själv. Var hos mor och far en sväng förut och som alltid med min otur så lyckas jag tajma mitt besök lagom med en så kallad storstädning eller vad man nu ska kalla det när mamma är på slänghumör.

Åh nej, tänkte jag - Åh va bra, tänkte mamma!

Det slutade med att hon satte mig på en stol inne på kontoret. Sedan började showen! I ett rasande tempo plockar mamma (ståendes på en stol för att kunna nå) fram diverse olika saker som jag ska svara på om hon ska slänga eller spara.

Slänga eller spara?!

Mammas röst ekar fortfarande i huvudet på mig - inget illa menat mot dig kära mor! Det har faktiskt sina fördelar att vara med vid dessa tillfällen då hon är på slänghumör. Idag har jag faktiskt fyndat en linneduk, två linneservetter, en pilatesboll och en gammaldags väckarklocka som man får vrida upp. Men bäst av alla fynden var en gammal "Yves Rocher" kartong.

Hur kult är inte det?!

Fast kartongen i sig kanske inte var så intressant utan innehållet. Där i låg nämligen alla vykort, julkort och brev som adresserats till mig från år 1987-1997. Den kartongen förgyllde verkligen min tisdagskväll för jag var bara tvungen att gå igenom den. 

Till en början satt jag här och skrattade för mig själv när jag läste några kort som mina gamla barndomsvänner skickat till mig med det ena stavfelet efter det andra  - men budskapet gick ändå fram för jag förstår ju än idag vad som står där! Men ju längre ner i högen jag kom desto jobbigare blev det. Där fanns bland annat brev från min gamla dagmamma som dog i lungcancer. Brev från den underbara lilla söta tanten vars hus jag bor i idag. Och både brev och vykort från min älskade farmor som gick bort 1999.

Breven och vykorten påminde mig om personer som jag verkligen saknar och längtar efter och när jag läste dem kändes det som att det var igår vi senast sågs. När jag läste kunde jag nästan höra dem själva läsa upp texterna, vilket gjorde att jag bara saknar dem ännu mera.
Speciellt farmor...

Den här kartongen ska absolut sparas!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0